Utveckling av affiliatemarknadsföring

Med många projekt igång så blir det ofta något som jag inte hinner göra lika mycket som jag skulle önska. Att stanna upp och läsa andra bloggar inom affärsutveckling och E-handel, att se mer sport eller att ta våra affiliatesidor ett steg till.

Just utveckling är otroligt viktigt. Det handlar om att ”finna en väg – eller göra en väg”. Personligen tror jag att funktionalitet är extremt viktigt för att skapa positioner på en konkurrenskraftig marknad.

Jag kan ta ett exempel från min egen sida Onskelista.se. En internetbaserad önskelista som enkelt kan skapas och sen skickas ut till de som kommer på festen, bröllopet osv. Det finns ett par andra tjänster med ungefärligt liknande tjänst men det är inte många och inte helt objektivt tycker jag att vår är bättre.

Men poängen är i alla fall att ge något som andra sidor inte ger. Det skapar inte bara ett större intresse för sidan utan man skapar sig även ett starkare varumärke. Något som är långsiktigt extremt viktigt om en affilitesida inte bara ska ge pengar – utan vara något man ska kunna leva på i längden.

Nya vägar ger nya möjligheter Jag tror även att utvecklingen går mer mot nya sätt att skapa provisionsbaserade vägar. I en intervju av Adtraction gällande Affiliate 2016 säger de angående affiliate inom försäkringsbranschen.

” Just eftersom produkterna är komplexa kan onlinekonverteringen vara lägre än i andra branscher. Vi tittar på olika modeller för att adressera den problematiken, tex Pay Per Call- lösningar…”

Här håller jag med. Ser att Adtraction precis lanserat ett nytt försäkringsprogram (Svedea). Men precis som de säger är det en komplex produkt som egentligen inte bara kan jämföras gällande pris – även om det finns flera jämförelsesidor som nästan enbart lyfter upp detta. Lite som att köpa en charterresa – enbart med fokus på priset.

Vissa produkter och tjänster är inte helt och hållet anpassade utifrån det ersättningssystem som är etablerat. Det skapar efterfrågan på nya lösningar.

Utöver nya ersättningsvägar så tror jag att marknadsföring inom video kommer att komma allt starkare. Att affiliateföretag därmed också skapar material som kan implementeras på egna videoklipp kan mycket väl snart växa fram. Då kan man själv välja att lyfta fram unika produkter i egna videorecensioner osv. Med tanke på att vloggandet ökar och E-butiker börjar implementera både säljande och instruerande videoklipp så är det viktigt att hitta tekniska lösningar för att möta kunden där. Att man som besökare ser ett videoklipp och sen förväntas klicka sig fram till rätt produkt känns inte helt modernt.

Ny möjligheter ger nya vägar.

En reaktion på “Utveckling av affiliatemarknadsföring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *