Affiliate-SM har nu varit igång sedan 15 september och mitt inträde var 15 oktober. Jag har nu spenderat en massa tid med hemsidan som är föremålet för Affiliate-SM, nämligen Intropris.se, och noterat att det finns en hel del utrymme för förbättringar.
Vad grundar jag detta på?
Jag använder adwords i mitt tävlande och har en konverteringsgrad på 1 promille! Det är den absolut lägsta konverteringsgraden jag varit med om. Nu kanske ni tänker att jag är dålig på adwords och därav det dåliga resultatet. Det finns säkert utrymme för förbättring i mina kampanjer, men de senaste 2 åren har jag haft förmånen att jobba med adwords för många svenska & utländska sajter (både väldigt stora & några medel) med bra resultat och den lägsta konverteringsgraden jag varit med om låg på 1,0% (skulle gissa att 1-2% är ganska vanligt). De absolut bästa konverterande sajterna i USA (läs här) ligger på över ca 20% (har inga siffror för svenska butiker) och då kan ni själva ana att Intropris har en hel del att jobba på. Om någon annan har andra siffror så presentera dem gärna i kommentarerna.
Förslagen till förbättringar tänker jag presentera här;
Nagvigationen & layout
Det finns en princip om att kunden inte ska behöva utföra fler 3 klick för att nå produkten som de är intresserade av. Det är mer vanligt än ovanligt på Intropris.se att kunden behöver fler än 3 klick för att ”landa” på produktsidan, ex När du vill komma åt betesaskar (fiske) så behövs det 5 klick innan besökaren kan komma åt att lägga produkten i kassavagnen (shopcart).
Sedan är min egen åsikt att layouten är för rörig och otydlig på startsidan. Ingen information om var kunden har hamnat och vad de kan förvänta sig på denna sajt (jag är en förespråkare av Clarity, se mer info längre ner). Varför enbart lista 11 produkter på startsidan (när det finns plats för 12)? Är de bästsäljarna? Är de kampanjvaror? Rea? Förtydliga tack!
Gör det möjligt för kunden att placera produkten i kassavagnen så fort de har fått se produkten, tvinga inte kunden att gå in på infosidan. Ju färre klick som krävs, desto bättre.
Lagerstatus & produktplacering
Varor som placerade på premiumplats ska inte vara slut på lager! Dvs, de varor som har mest exponering ska också finnas i lager. Om en vara tar slut, lyft ur dem eller placera den åtminstone sist bland de varor som finns i lager. Slipper du kunder som blir irriterade över att allt är slut, det dåliga intrycket kanske gör att de inte väljer att komma tillbaka igen.
Om varan är tillfälligt slut och ni absolut måste ha den kvar, visa att den är slut en nivå innan så att kunden inte behöver gå in på infosidan för att se detta.
Clarity och merförsäljning
Clarity handlar om att göra det enkelt för kunden att se var den är (vilken hemsida), vad som säljs, hur du handlar etc. Läs mer på marketingexperiments.com – artikeln ”Clarity Trumps Persuasion”.
Coolstuff.se är en av mina favoriter med tydlighet. Coolstuff – Sveriges Prylmecka, en stor logotype med kort undertext (som syns tydligt) med en stor kassavagn till höger får oss att förstå att vi är på en webbshopp som säljer prylar. Tydligare än hos Intropris som har en liten undertext och en liten kassavagn.
På Coolstuff ser vi och en inforuta i högra hörnet som översiktligt informerar besökare att ”Vi ger dig” – enhetsfrakt 49 kr, 2 års garanti osv. Kunden får direkt info om saker som är viktiga för de flesta och vill du läsa mer så länkas du vidare. På intropris måste kunden in och läsa all text under ”villkor” (vilket heller ej är tydligt vad som avses). Tvinga inte kunden att läsa all text!
Topp 10, finns på nästan alla e-butiker numer. Ett bra sätt att göra de mest populära produkterna mer lätttillgängliga för besökarna och ökar chanserna att det blir en föräljning.
Och har de en topp 10, se då till att det faktiskt finns 10 produkter där! På intropris finns det topp 10 listor med enbart 2 eller 3 produkter listade… kalla det för topplista istället eller fyll på!
CDON.com (m.fl.) är duktiga på merförsäljning. När du går in på produkten så har de en tipsruta till höger med texten; Kunder som köpt Filmen – Säsong… har även köpt:, vilket är ett jätterbra sätt att fånga upp kunderna och locka dem till att köpa fler produkter.
Positivt
Nu har jag berättat om allt jag tycker är dåligt, men då är det också dags för lite beröm. När det är dags att betala för varan så behöver du inte registrera ett konto, utan du fyller i uppgifterna och så betalar du, ett smidigt upplägg. Men samtidigt så fångar de ändå upp kunder för nyhetsbrev.
Det är vad jag har att säga i positiv mening.
Sammanfattning
Ju fler led du har för kunden att kunna komma åt varan, lägga den i kassavagnen och köpa produkten desto större risk löper du att kunden ska bli frustrerad, irriterad och lämnar din e-butik. Gör allt lättillgängligt och överblickbart.
Anledningen till detta bloginlägg är att Intropris ska få idéer hur de ska kunna förbättra sin sajt (för en e-butik kan alltid bli bättre) och jag vill också höra mina medtävlandes åsikter (och andra personers också) om detta.
Fyll gärna på med saker som ni tror kan bli bättre på Intropris och hur. Tycker ni att jag varit orättvis så lämna gärna en kommentar.
Super!
Jag har aldrig tänkt så här innan förens för någon vecka sen. Då jag anlitade en konsult för att redigera min sajt. Mycket mer klarhet i allt tack vare denna artikeln.
Håller helt med dig Anders. Har själv irriterat mig över Intropris webbshop och hur krånglig den är. Att kunden ska behöva anstränga sig är aldrig bra…
Utöver dina kommentarer anser jag följande:
1. De har en helkass startsida. Som ny kund undrar man vart man har hamnat? Går väl lite under det du kallar Clarity. Där borde de tex kunna jobba bättre med att lyfta fram deras olika produktkategorier? Dessutom önskas bättre bilder än white-background produktbilder!
2. Varför skicka kunderna vidare till alltidrea.se? Jag vet att de äger den butiken med, men för oss affiliates är det ju värdelöst. Den bannern är också det ända som sticker ut på sidan.
3.Varför både ha en kategori som heter utförsäljning och underkategorier som heter Rea? hade väl varit ok om man länkat ihop produkterna och visat dem på bägge ställena, men här syns de bara i respektive kategori…
4. Detta (kopierat från kategorin Sport & fritid -> REA) är ju bara sorgligt: ”OBS! Rabatten är inte avdragen på priset som syns här, alla avdrag görs i kundvagnen.”. Varför inte skylta med det låga priset? Stryk över det gamla priset och framhäv reapriset i rött!
Nu orkar jag inte skriva mer. Finns massor av ”lätta” fix att göra, men jag tror faktiskt att de behöver en ”Total site makeover”.
Hej, och ledsen att vi har varit så långsamma på att uppmärksamma det här!
Bra kommentarer, och väldigt bra att du lägger upp det hela så konstruktivt.
Jag tycker för min del att det vore grymt om vi kunde ”läxa upp” Intropris lite grand, känns som ett väldigt intressant led i tävlingen, att få upp ögonen för att det ligger väldigt mycket ansvar på annonsören i affiliate-sammanhang.
Ska göra Adtraction och Intropris uppmärksamma på att den här diskussionen pågår. Jag förväntar mig ett positivt bemötande från Intropris, som bör se det hela som ett gyllene tillfälle för feedback!
Hej Anders, fantastiskt kul med all konstruktiv kritik. Jag kan konstatera att vårt nyligen fattade beslut att arbeta igenom hela designen och de steg som ingår i köpprocessen verkar vara rätt, frågan är om det verkligen ska behövas dyra konsulter till detta eller om det mesta är så självklart som det verkar när du ger dina synpunkter, vilket jag till stor del tror.
Jag kopplar in vår programmerare samt vår designbyrå (extern) mot tråden och hoppas att det kan ge fortsatt liv till diskussionen och resultera i ännu fler förbättringsförslag.
Tack ännu en gång!
/Marcus Andersson, VD Intropris.se
Hej Marcus, tack för din kommentar och för att du klivit in i diskussionen!
Som du konstaterat så är mycket sunt förnuft, så bygger man en bra grund. Men om man sedan vill in och optimera konverteringen i ännu större utsträckning så kan det vara värt att hyra i en expert att hjälpa till med detta.
Jag hoppas också på att diskussionen hålls igång och att flera personer lämnar kommentarer.
Mvh / Anders
Jag har aldrig under mina 8 år som affiliate varit med om en sajt som har så låg konvertering. Här bör tilläggas att jag för Itropris gjort PPC med fokus på fiskegrejer och att jag varit lite lat – men ändå! Jag är nu flera tusen kronor på minus 🙂
Det positiva med låg konvertering är att den går att förbättra! Det lönar sig alltid att ta med en expert, köra olika kombinationer (A/B test & multivariate), analysera och göra ändringar. S.k. ”konversion-optimization” borde vara en alltid pågående prosess. Om man har en årsomsättnig på tex 10 milj. och förbättrar konverteringen från tex 1 % till 1,2 % är det enhel del pengar som man håvar in.
Instämmer med dig Nicolas, det är bra att testa vilken layout som funkar bäst, storlek på köp-knappen, färg på köp-knappen etc etc.
Är designen och layouten förtroendeingivande?
Det man inte ska glömma är varorna i sig. Vill besökarna verkligen köpa de varor ni erbjuder?
Det finns mycket man kan göra i sin konverteringsoptimering.
En grymt viktig grej vi inte får glömma är att Intropris borde utöka lager. Var och varannan produkt finns inte på lager. För att nämna ett exempel har jag de senaste dagarna haft ett koppel av sökningar efter just ”isborr”. Men vad hjälper det när Åke vill pimpla i helgen och inte har någon borr och Intropris heller inte har någon borr på lager trots att isarna börja blir riktigt bra vid det här laget. Jag kan inte göra annat än att pausa det och andra sökord som annars är riktigt bra. Kunder vill ha snabb leverans som oftast.
Du skrev om lager Anders i din post men jag ville bara betona detta igen. =) Riktigt irriterande att själv behöva plöja miljarders sökord för att se om produkten man länkar till finns på lagret och om det är lönt att köpa sökordet eller inte.
Pingback: Jag vann Affiliate-SM och så här gick det till — Jonny Elofsson