Nu är VM i Sydafrika, tyvärr, slut. Det har varit ett mästerskap fylld av överraskningar, roliga och tråkiga. Men nu när det är slut så är det dags för mig att sammanfatta hur det gått för VM-2010.se.
Jag kommer i detta inlägg att presentera en massa siffror (besök, intäkter etc), upplägg, uppskattad arbetstid, slutsatser och tankar till vad som kunde gjorts bättre. Men vi börjar med siffrorna.
Startdatum för sajten: januari 2008
Antal artiklar skrivna: 258 st
Affiliateintäkter hela perioden: ca 101 300 kr (ex moms)
Affiliateintäkter fördelat: Klick 23%, CPA 70% & Rev Share 7%
Annonsplatser sålda: 8 000 kr (ex moms)
Total intäkt: 109 300 kr (ex moms)
Besökare under VM: 453 000 st (unika)
Totalt antal besökare: 782 000 st (unika)
Uppskattat antal arbetade timmar: 1 000 h (motsvara 25 arbetsveckor)
Uppskattad timlön: ca 100 kr/h (ca 50 kr i handen per timme)
OBS! Min arbetstid är höftad, jag har inte bra koll på den utan detta är en gissning. Det kan lika väl vara 200 h till.
Misstag:
Nickes.com – arrangerar sportresor och hade paket för VM i Sydafrika. Perfekt tyckte jag, mer relevant än så blir det inte. Men hade ändå magkänslan att sajten var för ”dålig” för att det skulle leda till konverteringar. Och sedan undrade jag verkligen om de spårade just dessa saker. Jag levererade över 1 500 klick utan en enda konvertering. Sensmoralen här är att lita på magkänslan och bli inte förblindad av enbart relevansen, höga saleersättningen etc.
Att försöka skriva alla artiklar själv var en miss. Även fast jag är hyfsat bra på att skriva så finns det många andra som lämpar sig till krönikor & matchanalyser. Sedan blir man otroligt låst till att kolla alla matcher (på gott och ont).
Planera mera om upplägg och vilken info som besökarna kan tänkas vilja ha.
Kommunicera mera med affiliatekontakter och berätta när besökarna kommer, ex kring kvalen för att maximera intäkter. Skulle ha försökt att sälja mer fasta annonsplatser.
Roligt:
Att få ”jobba” med fotboll, en dröm jag har haft. Ett hårt jobb att bevaka VM, men någon måste göra det.
Mejl från personer som tror att jag är en auktoritet gällande fotbolls-vm. Gitte som undrade om jag kunde sänka Vuvuzela-volymen då hon hade svårt att höra kommentatorerna. Andra som undrar om de kan få köpa biljetter till VM av mig.
Uppvaktad av alla bettingbolag. När Det var dags för VM att dra igång så hörde 10 olika spelbolag av sig och alla ville samarbeta.
Universal Music ville samarbeta för att pusha deras ”VM-låt” Meet me halfway med Black Eyed Peas.
Slutsatser:
Detta är definitivt något som jag skulle vilja göra om för att det var riktigt kul. Nu när jag är många erfarenheter rikare så kan jag trimma ner min egen arbetstid samt att jag säkert kan öka mina intäkter och därmed blir det ekonomiskt försvarbart att driva detta projekt. Tror inte att det någonsin kommer att bli en penga-ko, men jag gör det mycket för att jag älskar fotboll. Att jag även har siffror på jag lyckats åstadkomma detta mästerskap skadar inte mitt förhandlingsläge inför kommande mästerskap.
En framgångsfaktor var definitivt att jag var tidigt igång. Enklare att ranka bra och sedan hade jag sånt stort försprång att jag inte behöver oroa mig för att de andra ska komma ikapp.
Jag har säkert missat att berätta något som är intressant, så bara att fråga i kommentarsfältet så ska jag svara så gott jag kan.
Klart intressant att läsa mer om andras projekt och deras statistik. I detta fallet så har du verkligen ett kanonläge inför framtida världsmästerskap samtidigt som du kan optimera tiden med hjälp av att hyra in fotbollsintresserade ungdomar som skribenter.
Samtidigt låter det synd att göra sig av med all informationen inför VM-2010. Kanske vore det möjligt att gå ner sid-specifikt och peka om en del av djuplänkarna till ett arkiv där du sparar alla din artiklar?
Riktigt intressant inlägg!
Intressant inlägg, kul att se lite bakom kulisserna.
Vad ska du göra nu med domänen?
Den behåller jag säkert i några år till. Ska driva lite trafik till kommande EM-sajten och sedan 301:a den till VM-2014.se när det är dags.
Skoj läsning.
Några frågor:
1 varför har du Ullevi som bakgrundsbild? 🙂
2. det är lite synd att du inte dokumentera din nerlagda tid lite mer exakt så man kan välja upp vad som gav pengar samt vad man kan optimeras tills nästa vm.
3. Vilka Affiliateprogram/reklam gav mest pengar/konverterade bäst.
4. vad har du lärt dig av projektet (tex att var ute i god tid, driva trafik, länkbygge osv)
5. vad hade du för förväntningar/mål när du började?
Och sist, vann rätt lag 🙂
Riktigt kul att det har gått bra 🙂 Man tar ju en stor chans med ett sådant stort projekt, chansen finns ju att det inte går som man hade tänkt.
Hej Anders!
Tack för att du delat med dig av siffrorna. Du skaffade dig nog riktigt bra erfarenheter. Körde du inte med några av bettingfirmorna? Där kunde du ju förhandlat fram fina villkor och klippt Nickes efter ca 200 klick… 😉
Vi hörs!
Hälsningar
jonas
Mycket intressant läsning, tack så mycket!
Tack för alla glada tillrop 🙂
Kristofer, ska svara på en del av dina frågor. Vissa saker håller jag lite för mig själv, någon fördel ska man få ha kvar 🙂
Ullevi är det pga att jag hejar på IFK Göteborg, mest var det en skoj grej i början och sen blev den helt enkelt kvar. Jag tycker att Tyskland skulle ha vunnit.
Absolut Jonas, jag var dåligt på att experimentera med annonseringen i början. Detta är något som jag definitivt skall förbättra till nästa gång.
Shit vad kul Andy. Grattis!
Grymt härligt inlägg och det är kul med den transparens som börjar dyka upp här och var i affiliateprojekt och e-handel etc. Det är verkligen sporrande läsning. =)
Grymt sjysst att lägga upp all den här informationen! Satt tidigare och undrade hur det gick för fotbollsvmsajterna…
Bra jobbat Anders, både med VM-sajten och med det här blogginlägget!
Riktig intressant läsning, Anders.
Kul – jag ser fram emot ett liknande blogginlägg år 2014!
Intressant inlägg, kul att du delar med dig! Första besöket här, ska läsa lite fler inlägg nu 🙂
Pingback: Entreprenörskollo på västkusten | Jonny Elofsson
Väldigt intressant och inspirerande läsning. Tack!
Hej alla, vill bara kommentera den dåliga konverteringen som Anders skriver om. Vår analys av Fotbolls-VM slutar med slutsatsen att många var intresserade men väldigt få reste ner till Sydafrika. Det som ”avskräckte” var att Sverige inte var med, priset var högt för resepaketen samt att det var vinter i Sydafrika. Att klicken från http://www.vm-2010.se till http://www.nickes.com inte gav ngt förklaras av just detta. De som klickade sig vidare valde av dessa skäl att INTE åka. Vid ytterligare frågor om detta är ni varmt välkomna att höra av er direkt till mig på niklas.hellberg@nickes.com. MVH Niklas Hellberg, VD Nickes.Com
Hej Niklas och tack för att du lämnar en kommentar.
Att säga att det var en dålig konvertering är tyvärr ganska snällt. Den var faktiskt obefintlig.
Jag tror absolut att de faktorer som du nämner är saker som påverkat svenskarna negativt, men jag tror inte att det är hela sanningen.
Jag tror att stor faktor var anmälningssidan för VM-paketresorna och dess utseende. Den såg ut (min personliga åsikt) som ett hastverk och gav intrycket att vara en sida som inte hörde ihop med Nickes.com. Detta skapar inte det förtroende som behövs för att besökare ska välja att registrera sig.
Jag ser nu att ni gjort om sajten sedan VM-kvalet, vilket är bra. Som jag påtalade till dig eller någon av dina kollegor så var flödet på sajten alldeles för krångligt. Jag kunde klicka mig runt utan att komma till avslut, dvs när jag intresseanmäler eller köper en biljett.
Notera att det jag kritiserar är sajtens layout, flöde, upplägg etc och inte er förmåga att ordna med bra sportresor. Jag har inte testat den tjänsten och har därför inget att tycka till om.
Webbshoppar har i genomsnitt en konvretering på ca 1-2%, de som är bra har ca 10%. Om endast en person av dessa 1 500 klick hade köpt en resa så hade er konvertering varit 0,6 promille vilket är det lägsta jag varit med om. Men nu var det inte ens 1 försäljning.
Detta är inget som jag skriver för smutskasta Nickes.com, detta skriver jag för att om ni vill jobba med affiliatemarknadsföring så är det viktigt att ni optimerar sidan, annars riskerar ni att inte ha någon som vill marknadsföra ert program då de inte tjänar något på detta.
Mvh / Anders
Hej igen, jag uppskattar ALLTID konstruktiv kritik och det har jag ju fått genom din slutredovisning av just VM 2010. Mitt mål är att förstås förbättra samarbetet med affiliates. Jag bockar och bugar och ska omgående diskutera detta internt med mina programmerare och marknadsansvariga. MVH Niklas
Riktigt bra inlägg. vad sjysst att du kör öppna kort vad gäller inkomster. Detta var sporrande. gillar oxå sport!
jag hörde om sajten under VM. Kul projekt!
Kör hårt mannen!
Petter Hedman
Har ramlat runt på din sida en stund så nu kände jag att det var dags att lämna en kommentar.
Fantastiskt intressant att läsa om din sammanställning och kul att du är så transparent meed alla siffror!
Vad blir nästa stora sportprojekt?
Tack Erik 🙂
Just nu håller jag på med http://fotbollsem-2012.se/ men även på att fixa med kommande VM:s sajt.
Intressant att du använder årtal i domänen. Gör du det för att det är många som söker och inkluderar året eller har det bara blivit så?
Det måste ju vara en stor fördel att kunna använda samma domän vid flera mästerskap tänker jag.
Det kändes mest naturligt att inkludera dem och kanske att det skulle bli enklare att ranka. Men om jag vill bevaka flera VM och EM efter detta så kommer jag att köra på domäner som jag kan ”återanvända” istället för att börja om varje gång.