Jag har hittat ett roligt exempel där ålder & trust spelar en större roll för rankingen än antalet inlänkar med rätt länktext.
Jag startade för några månader en sajt som handlar om födelsedagspresenter och skrev om detta i min egen företagare-blogg (Bloggen har funnits i ca 2 år och är en PR4:a).
Roligt är att blogginlägget rankar 7:a på nyckelordet födelsedagspresenter (se bilden) trots avsaknad på inlänkar med den termen medan min presentsajter har flera länkar med denna term och rankar 13:e.
Jag länkar i detta blogginlägg till det andra blogginlägget med ordet födelsedagspresenter för att se vilken effekt detta kan ha, om den kan klättra ytterligare.
Återkommer med den spännande konklusionen 🙂
Det är väl egentligen inte så konstigt att starka domäner ger även nya undersidor en skjuts i resultaten. Därför jag tycker att det är bättre att satsa på en stor sajt inom en större nisch, och sedan mer nischade undersidor, istället för flera olika domäner för varje undernisch.