SEO-snack och nätverkande

För några veckor sedan hände det – jag åkte på mitt första SEO-snack! Har faktiskt tänkt på det i flera år men inte tagit steget. En skön och avslappnad stämning och framförallt roligt att få nätverka och lära känna folk som jobbar med allt från affiliate och SEO till annonsering och bildredigering.

En av de jag träffade för första gången var Johan Hummelgård (Skribentus) och vi bestämde oss för att göra varsin intervju med varandra. Personligen är jag mest intresserad av affiliate.

Hur länge har du jobbat med affiliate?
Startade min första sida för åtta år sedan men affiliate är bara en sidoverksamhet för mig. Framförallt lever jag på att sälja text.

Hur går det då?
Vissa år har det gått väldigt bra – andra år lite sämre. Vi sålde av flera finanssidor i december så
inkomsten via affiliate har varit lägre 2019 än det varit på flera år. Men det finns ju orsaker till det.

Du verkar välja väldigt smala nischer? Vi pratade bland annat om en sida om lövblåsar på Seo- snack.
Ja, jag har valt micronischer får man nog säga. Just lövblås.se som vi pratade om är en av mina äldre sidor som för första gången nådde topplacering häromveckan. Micronischer kommer aldrig ge stora pengar men det är betydligt lättare att ranka.

Hur menar du?
För det första är det extremt mycket mindre konkurrens på ett smalt ord inom trädgård mot om du vill ranka etta på exempelvis ”Låna pengar” eller ”Fotbolls VM”. Redan där har jag tjänat in många placeringar.

Sen har väldigt många E-butiker fokus på så många olika produkter att de inte lägger ner speciellt mycket tid på SEO på dem. Så genom att plocka fram en enda blir min sida mer relevant och tydligare i sitt budskap än en megastor webshop.

Så du väljer ut vilka ord du ska jobba mot utifrån konkurrens? Inte sökvolym och förtjänst?
Just lövblås.se är lite speciell. Den skapade jag för att visa ett trädgårdsföretag hur de skulle kunna jobba med sateliter och hur viktigt content är. Men efter ett tag konverterades den till en
affiliatesida. Men överlag kollar jag på konkurrensen och sökvolym först. Jag vet att jag inte är bäst på seo – så då får jag slåss där inte konkurrensen är så hård. Tjänar jag 1000 kr per månad/sida och har 20 sidor så får jag ju ändå in lika mycket som de som bara har en sida och tjänar 20 000.

Skiljer sig arbetssättet idag mot för något år sen?
Användbarhet! Det känns som att besökarna är mer kräsna gällande design och användbarhet. Förr kunde man slänga upp ”nästan vad som helst” och få klick och sale. Jag upplever att man behöver vara betydligt noggrannare nu.

Vad har du för bästa råd till en som vill börja med affiliate?
Satsa på sökord med stora sökvolymer och där förtjänsten per sale är hög. Då tjänar du allra mest. Men framförallt – då håller du dig långt från mina branscher 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *