Hur du undviker fallgropar

Idag när jag letade igenom mina höga med papper så hittade jag anteckningar som jag hade gjort från ett möte med Per Gustafsson (MarketingLab) 30 oktober 2008. Dessa är alltså ca 4,5 år gamla.

Historian bakom detta är att jag ”kämpade” en hel del med mitt arbetsfokus, jag hade massor med idéer, men ingen tydlig bild om hur jag skulle tjäna pengar. Därför bad jag Per om hjälp för att få ordning på detta. Ska tillägga att jag hade köpt en massa domäner och skulle bygga affiliatesajter av dessa, så ni förstår inriktningen på mötet.

Att vara medveten om fallgropar var en av de viktigaste punkterna. Dessa var de största fallgroparna:

  • Du inte utvärderat lönsamhet (tid du spenderar kontra intäkt)
  • Du inte automatiserat när du ska skala upp (du ökar bara arbetsmängden vid ex fler sajter)
  • Du har för bråttom, är för girig, länkbygger för hårt etc.
  • Du tänker inte på att skaffa extern länkboost (jobbar enbart inom ditt egna nätverk)
  • Du blir för beroende av en typ av intäkt (ex adsense)
  • Du jobbar inte nära dina viktigaste kunder
  • Du känner en mättnad, vilket leder till att du inte fortsätter att utveckla din verksamhet

Dessa punkter är lika aktuella idag som de var för 4,5 år sedan.

Detta mötet var viktigt för hur mitt företag skulle komma att utvecklas. Det har naturligtvis några år, men idag har jag en lönsam verksamhet med 2 anställda samt att jag har kunnat använda delar av företagets vinst till att investera i andra bolag.

Jag är fortfarande väldigt glad och tacksam för den hjälpen jag fick. Det jag lärde mig i den situationen var också att jag hade mycket mer på att vinna med att vara öppen med mina affärsidé och mina planer.

Kan avslutningsvis berätta att jag inte hittade de papper som jag egentligen letade efter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *