Hur man skapar en bra “bäst i test” affiliatesajt

Mitt namn är Albert Kilenius och jag driver tillsammans med Adam Hammarlund billigavitvaror.se

Det blir allt svårare och svårare att skapa “bäst i test-sajter” eftersom Google och Affiliateprogram den senaste perioden har blivit hårdare med vad som faktiskt får benämnas som test.

Hur man skapar en bra “bäst i test” affiliatesajt

1. Välj en nisch av något du eller affiliate-partner har erfarenhet och kompetens inom.

2. Skriv om hur dina tester går till på varje landningssida där du vill ranka på “bäst i test”. Om du inte har faktiska tester, försök hitta vinklar som är så nära ett test du bara kan komma. I vissa fall kan de vinklarna faktiskt vara starkare än ett företag som testar en produkt utan erfarenhet i branschen.

3. Ha ett mindset som om du rekommenderar produkter eller tjänster till din närmsta vän eller syskon.

Välja nisch – Erfarenhet och kompetens

Det finns många affiliatesajter som drivs av personer som är duktiga på SEO men helt utan erfarenhet eller kompetens inom själva produkten eller tjänsten som de vill ranka på “bäst i test”-relaterade sökningar. Mitt bästa tips är att starta en sajt som handlar om något du faktiskt har erfarenhet från. Som alla vet så är den röda tråden inom Googles sökmotorer relevans. Vad är då mer relevant än att presentera “bäst i test” – produkter eller tjänster som du faktiskt är kunnig inom.

Vad grundar sig våra tester på

I vårt fall så har vi baserat testerna på min tidigare yrkeskarriär. Jag jobbade i en vitvarubutik och har därmed belägg för att kunna presentera en produkt som är bäst i test baserat på exempelvis; kunders återkoppling av produkter, leverantörers återkoppling, serviceteknikers återkoppling och liknande.

I vissa fall kan de vinklarna faktiskt vara starkare än ett företag som testar en produkt utan erfarenhet i branschen. Tänk själv – vems rekommendation litar du mest på ett företag som testat en produkt och that´s it, eller en person som har hört 1000 tals personers återkoppling, upplevelser och så vidare och så vidare. Min erfarenhet från vitvarubutiken var att många av de “bäst i test”-magasin som vissa kunder hade med sig in till butiken och efterfrågade var våra “Sämst i test” produkter som kunder var missnöjda med och servicetekniker svor åt för att de kom in till reparation gång på gång.

Om man vill göra ett test på en tvättmaskins klavité och livslängd – då är det inte ett test som kan besvara den frågan. Då är det många års erfarenhet och kompetens som väger tyngre.

Försök att tänka kreativt här och hitta vinklar som motiverar ert test och det bästa är om ni hittar något som är starkare än ett test.

Mindset i innehållsskapande och rekommendationer av “bäst i test”- produkt eller tjänst

Ett mindset i skapandet av innehållet kopplat till det som vi presenterar som “bäst i test” har varit att vi bryr oss om slutkonsumenten. Alltså vi vill att slutkonsumentet ska göra ett smart vitvaruköp. I bakhuvud tänker jag hela tiden att de produkter som vi presenterar ska jag kunna presentera och rekommendera till min närmsta vän eller mina syskon. Jag tror att man vinner på det både i närtid i form av ranking och säkrar upp sin framtid mot eventuella uppdateringar från Google där vi förhoppningsvis klarar oss bättre än dom som inte kan sitt ämne.

Kör hårt och lycka till!

/ Albert
billigavitvaror.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *